Nowe ujście Wisły powstałe w latach 1890 - 1895 koło Świbna przez wykopanie nowego koryta rzeki na odcinku od Przegaliny do Zatoki Gdańskiej. Dotychczasowe ujście Leniwki od przekopu do ujścia w Gdańsku nazwano Martwą Wisłą. W okresie sezonu turystycznego przez Przekop Wisły pomiędzy Świbnem i Mikoszewem działa przeprawa promowa na trasie z Gdańska ku Mierzei Wiślanej (DW501).
Wschodnią granicę Wyspy Sobieszewskiej wyznacza zbudowany pod koniec XIX stulecia Przekop Wisły. Decyzję o realizacji inwestycji podjęto po serii powodzi, które wyrządziły Żuławom dotkliwe straty. Bieg nowego koryta wytyczono wzdłuż Przemysławy - średniowiecznej odnogi wiślanej, która w późniejszych latach zanikła.
Budowa przekopu jako bardzo śmiałego zamierzenia hydrotechnicznego pochłonęła wielkie nakłady finansowe. W rezultacie w 1895 r. inwestycja została udanie ukończona. Wód wiślanych wyczekiwał nowoczesny kanał o długości 7 km, szerokości od 250 do 400 m, otoczony wysokimi na 10 m wałami. Ciekawie rozwiązano ceremonię otwarcia. 31 marca 1895 r. na telegraficzny sygnał samego cesarza, nadprezydent prowincji Gossler własnoręcznie otworzył drogę pierwszym strugom wiślanym. Rzeka błyskawicznie upodobała sobie nowe ujście.
Autor: Artur74
Skomentuj