W 1419 r. na Wiśle w Toruniu pojawił się pierwszy most; był to tzw. łyżwowy i składał się z kilkudziesięciu pontonów złączonych ze sobą. Stałą przeprawę miasto otrzymało dopiero w latach 1497 1500. Zbudowana została z drewna i podzielona na dwie części: niemiecką i polską. Część niemiecka łączyła miasto z wyspą na Wiśle, zwaną Kępą Bazarową, natomiast część polska umożliwiała przeprawę z Kępy na drugi brzeg rzeki. Ten drewniany most był wielokrotnie niszczony i to nie tylko podczas powodzi, ale i podczas oblężeń miasta. Gdy w 1873 r. oddano do użytku żelazny most kolejowo-drogowy (widoczny na zdjęciu w głębi) drewnianą przeprawę rozebrano, pozostawiając jednak odcinek od Kępy Bazarowej na lewy brzeg rzeki. W tym też czasie po Wiśle kursowały parowce przewożące ludzi z miasta na wyspę, którzy w ten sposób skracali sobie drogę do stacji kolejowej Toruń Przedmieście (dziś Toruń Główny), jaka w tym czasie powstała.
Na zdjęciu: Taras widokowy od strony miasta, który ma przypominać wszystkim o tym, że właśnie w tym miejscu, u wylotu z centrum miasta, przez Bramę Mostową, w średniowieczu istniał drewniany most. Taki sam taras znajduje się na przeciwległym brzegu Wisły.
Autor: Lech Kadlec
Skomentuj