lokomotywa TKt48. Lokomotywy tego typu (parowozy beztendrowe) poruszały się po krajowych torach jeszcze do połowy lat 80. i głównie obsługiwały pod koniec swojej pracy dalekobieżne i pospieszne kursy z Krynicy oraz Zagórza do Warszawy i Łodzi. Parowozy te wykorzystywane były także do przewozu towarów (na co wskazuje literka T przy nazwie). Poza naszym krajem były również używane w kolejach albańskich.
Lokomotyw tego rodzaju zachowało się stosunkowo dużo i można je zobaczyć w skansenach na terenie całej Polski, a także jako pomniki w wielu miejscach kraju, które stoją właśnie tak jak w Rzeszowie przy dworcach PKP. Trzy parowozy tego typu zostały sprzedane jako eksponaty muzealne kolejom Zachodniej Europy (Niemcy, Szwajcaria i Belgia).
Konstrukcja tych parowozów została opracowana niedługo po zakończeniu II wojny światowej, lecz do produkcji weszły dopiero na początku lat 50. XX wieku. Lokomotywy te produkowały zakłady w Chrzanowie i Sosnowcu.
Autor: MarqoBiker
Skomentuj