Skansen Parowozownia Kościerzyna\" jest placówką muzealną prowadzoną przez Zakład Taboru w Gdyni. To właśnie tu zatrzymał się czas dla najlepszych tradycji polskiego kolejnictwa.
W tym historycznym miejscu, powracają wspomnienia z niezwykłych i bogatych dziejów dróg żelaznych w Polsce. Zwiedzanie kolejowej ekspozycji w Kościerzynie daje możliwość bezpośredniego spotkania z fascynującą techniką minionych lat.
Odwiedzający parowozownię mają do zwiedzania: prostokątną, przelotową halę na cztery parowozy, sale wystawowe i ekspozycje dawnych lokomotyw, wagonów, urządzeń torowych na wolnym powietrzu. W pomieszczeniach muzeum odnaleźć można niespotykane już narzędzia, maszyny, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli.
Najstarszym parowozem w skansenie jest Ok1-112
Najdłuższym parowozem wykonanym w Polsce jest Pu29-3
Najbardziej kościerskim z kościerskich jest niewątpliwie Ty 42-126
Najodpowiedniejszym do celów naukowych jest przekrój\" TKt48-179
Najmłodszym eksponatem jest parowóz TKb -2845,
Najsilniejszą i najnowocześniejszą polską lokomotywą spalinową był SP47-001
Najoryginalniejszym eksponatem skansenu jest niewątpliwie wagon kolei linowo-terenowej z zakopiańskiej Gubałówki
Najwęższe eksponaty skansenu to pług odśnieżny i wagony z kolei wąskotorowej 600 mm,
Najbardziej egzotycznymi eksponatami skansenu są parowóz TE 7175, który trafił do nas zza wschodniej granicy i elektryczny zespół trakcyjny EW90-12, który pracował w berlińskiej kolei podmiejskiej i trójmiejskiej.
Autor: Artur74
Skomentuj