Przeprawa promowa przez Wisłę w Nieszawie to od wielu wieków główny trakt z Radziejowa przez Osięciny, wiodący przez Wisłę na wysokości Przypustu w pobliżu Nieszawy, łączący się z drogą do Lipna. Do wybuchu I wojny światowej w 1914 roku, przeprawa w Przypuście (wsi leżącej na południe od Nieszawy) prowadzona była za pomocą drewnianych promów różnej wielkości, albo też zwykłych łodzi. W tamtych latach Nieszawa była powiatowym miastem nadgranicznym i posiadała komorę celną, więc ruch, zwłaszcza w dni targowe, był niezwykle ogromny. Dlatego też, ażby przyspieszyć przeprawę jarmarków, sprowadzono z Włocławka statki parowe. Natomiast po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku, warunki uległy radykalnej zmianie z uwagi na to, że siedzibę starostwa przeniesiono do Aleksandrowa Kujawskiego, więc i komora celna w Nieszawie przestała istnieć, a wykorzystywanie przeprawy na Wiśle znacznie zmalało. W 1933 roku władze miejskie zakupiły jednak metalowy prom transportowy i w sierpniu tegoż roku ruszył przewóz; początkowo jednak prom kursował na starym miejscu, czyli naprzeciwko starego traktu do Lipna, dopiero po pewnym czasie przybliżono przystań promową do śródmieścia Nieszawy, sytuując ją u wylotu ul. Mickiewicza, gdzie pozostała do obecnej chwili.
Autor: Lech Kadlec
Skomentuj