Most kolejowo-drogowy w Toruniu oddano do użytku w 1873 r.; zastąpił on drewniany most przez Wisłę zbudowany w 1500 r. Ale w 1934 r., kiedy uruchomiono nowy most tylko drogowy XIX-wieczna przeprawa stała się już tylko kolejową. Początkowo most zdobiły wysokie wieże z płaskimi rzeźbami przedstawiającymi podbój Prus oraz zajęcie Torunia przez Prusy w 1793 r., a także posągi: Fryderyka II, Wilhelma I oraz wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego: Hermanna Balka i Hermanna von Salzy. W 1920 r., gdy do miasta wkroczyło Wojsko Polskie, wkrótce potem pruskie dekoracje mostu zostały usunięte. Podczas II wojny światowej był dwukrotnie wysadzany w powietrze, natomiast kilkanaście lat po wojnie wieżyczki mostowe obniżono o dwie kondygnacje z uwagi na zawalenie się ich pod wpływem drgań w czasie przejazdów pociągów. W ten sposób usunięto charakterystyczny element panoramy tej części miasta. W 1999 r. patronem mostu został inżynier drogowy i kolejowy Ernest Malinowski.
Więcej informacji na temat tego mostu można dowiedzieć się z artykułu pt. Pierwszy żelazny most w Toruniu, jaki opublikowałem w ekskluzywnym miesięczniku krajoznawczo-turystycznym POZNAJ SWÓJ KRAJ (nr 11/2016). Polecam tę lekturę.
Na zdjęciu: Wjazd na most od strony Dworca Toruń Miasto.
Autor: Lech Kadlec
Skomentuj