Te dwie wieżyczki (na zdjęciu) należą do mostu kolejowego im. inż. Ernesta Malinowskiego w Toruniu, a prezentowany fragment mostu znajduje się na lewobrzeżu i gdy drzewa na Kępie Bazarowej (to teren miedzy mostem kolejowym a drogowym im. Józefa Piłsudskiego) pozbawione są liści most jest bardziej widoczny.
Budowę mostu rozpoczęto w 1870 roku, a więc w czasach zaboru pruskiego, ale dopiero 17 sierpnia 1873 roku most oddano do użytku; wtedy był to most kolejowo-drogowy. Gdy w 1934 roku wybudowano most drogowy most im. Malinowskiego stał się wyłącznie kolejową przeprawą, ale jej patronem polski inżynier stał się dopiero po decyzji Rady Miejskiej Torunia w dniu
27 maja 1999, na wniosek toruńskiego Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej.
Ernest Malinowski, a tak właściwie Ernest Adam Stanisław Malinowski herbu Ślepowron to inżynier drogowy i kolejowy, bohater obrony Callao w 1866, budowniczy kolei w Peru i Ekwadorze, projektant i budowniczy Central Transandino, czyli Centralnej Kolei Transandyjskiej, członek korespondent Towarzystwa Muzeum Narodowego Polskiego w Rapperswilu od 1890.
Autor: Lech Kadlec
Skomentuj