mosty

  

Wieżyczki mostu

Już w 1868 roku zapadła decyzja o budowie żelaznego mostu przez Wisłę w Toruniu; wiązała się z powstającą linią kolejową, która miała połączyć Poznań z Olsztynem i Wystruciem w Prusach Wschodnich, ale dopiero dwa lata później, ruszyły pierwsze prace budowlane. W tym miejscu należy wyjaśnić, że Wystruć  to polska nazwa miasta w obwodzie królewieckim, czyli kaliningradzkim w Rosji; Rosjanie, miasto Wystruć nazywają Czerniachowsk, Niemcy zaś  Insterburg. Filary tego mostu zaczęto stawiać w 1969 roku, a cztery lata później zakończono montaż żelaznej konstrukcji; 15 sierpnia tegoż roku odbyło się jego uroczyste i oficjalne otwarcie. Od tego momentu w Toruniu działały dwa mosty przez rzekę, ale ten drewniany, który powstał w 1500 roku  spłonął w nocy z 2 na 3 lipca 1877 roku. Wówczas podjęto decyzję jego całkowitej rozbiórki, tym bardziej, że już coraz rzadziej ludzie korzystali z tej przeprawy. Żelazny most  choć miał tylko jeden tor dla przejazdu pociągu  posiadał jezdnię dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych. Spełniał więc funkcję mostu kolejowo-drogowego, chociaż ruch na nim odbywał się wahadłowo. Na zdjęciu: Fragment żelaznego mostu, dziś im. inż. Ernesta Malinowskiego, na prawym brzegu Wisły, w pobliżu dworca kolejowego Toruń Miasto, i już tylko kolejowego, za to z dwoma torami. Takie same dwie wieżyczki mostowe, jakie widać na załączonej fotografii, występują także na końcu mostu na lewobrzeżu, a podobne  u wylotu ze stacji kolejowej, tuż przy ul. Lubickiej (widocznej w małym fragmencie na zdjęciu), która biegnie pod mostem w kierunku wschodnim, na Jakubskie Przedmieście.

Autor: Lech Kadlec

Odsłon: 401
Twoja ocena: DobreBardzo dobre
Tagi: mosty

mosty

tag

Skomentuj

Elevate your crypto experience with the keplr wallet app. Manage your digital assets securely and seamlessly explore the Cosmos ecosystem with ease!
блекспрут зеркало блекспрут зеркало блекспрут ссылкаблекспрут ссылка blacksprut blacksprut